Semínka a olejniny v našem jídelníčku

13. březen 2017 | 07.37 |

Semínka a olejniny v našem jídelníčku

Semínka byla vždy plnohodnotnou součástí našeho jídelníčku a do vyvážené a pestré stravy patří dodnes

Kromě dýňových, slunečnicových, sezamových, či lněných semínek si stále větší popularitu získávají exotickáchia semínka(zmínila jsme jejich význam v samostatné kapitole) nebo do nedávna opomíjená semínka konopná. Semínka jsou díky koncentraci zásobních látek pro klíčení a vývoj nové rostliny bohatá na řadu cenných prvků. Mohou se konzumovat samotná, mletá, syrová, opražená nebo naklíčená. Používají se jako přísada do pečiva či nejrůznějších pokrmů, nejčastěji do ovocných a zeleninových salátů, nebo obilných kaší.

Sezam loupanýje bohatým zdrojem minerálů (Mg, Ca), obsahuje významné množství bílkovin a vlákniny. Samotný sezam se používá jako posyp na slané i sladké pečivo, jako koření je oblíben mnoho staletí – především na východě. Lze z něj vyrábět dresinky, sušenky, sezamové mléko, přidává se do salátů, salátových zálivek a pečiva. Pokud se sezam upraží, má výraznou chuť i aroma.

Dýňová semínkamají specifickou, oříškově nasládlou chuť. Patří do zdravé kuchyně, protože jsou plná dalších cenných látek prosívajícím našemu tělu. Jsou bohatá na fosfor, zinek a vitamín E. Dýňová semínka též obsahují vitamíny A, D... dále vitamíny skupiny B a minerály jako je draslík, mangan a měď. Jsou vynikající jako "něco na zub”, nebo součást ranních cereálií. Přidávají se do těsta, na pečivo i při zdobení slaných i sladkých dezertů.

Konopná semínkaz vybraných odrůd konopí, které neobsahuje THC, se řadí mezi nejvýživnější olejnatá semena vůbec. Konopné semínko je šetrně loupáno tak, aby se v něm uchovaly všechny hodnotné živiny. Vyznačuje se vysokým obsahem bílkovin, proteinů a dalších látek významných pro lidský organizmus – například esenciální mastné kyseliny Omega 3 a Omega 6. Jsou skvělá samotná i jako součást zeleninových a ovocných salátů, cereálií, těstovin, omáček, zeleninových hamburgerů nebo se mohou přidávat do jogurtů, kaší a pečeného chleba.

Len hnědý, len zlatý – patří mezi tradiční hospodářské plodiny. Samotné lněné semínko najdeme na trhu pod názvem len hnědý a zlatý len. Hnědý len se vyznačuje typicky oříškovou chutí, len zlatý má jemnější chuť. Oba druhy obsahují téměř totožné složky, liší se pouze barvou. Z pohledu výživové hodnoty je zařazujeme mezi tzv. superpotraviny. Vyznačují se vysokým obsahem vitamínů B1, B2, B5, B6 a vitamínu E. Mají velký obsah vápníku, železa, manganu, hořčíku, fosforu, draslíku, selenu a zinku. Lněná semínka obsahují Omega 3 mastné kyseliny, které se vyskytují v rybím tuku, mají příznivý vliv na metabolismus a snižují cholesterol. Přidávají se do jogurtů, polévek, karbanátků či na ozdobu pečiva.

Slunečnicová semínkamají v naší kuchyni všestranné použití. Patří mezi nejbohatší zdroje vitamínu E (více ho mají pouze mandle) a vitamínu B (více jej obsahují pouze pivovarské kvasnice). Slunečnicová semínka přidáváme do pečiva, ovocných i zeleninových salátů, ale konzumují se i naklíčená. Opražená příjemně voní a jsou vhodnou náhražkou řady pochutin.

Tak zdravou, dobrou chuť!

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře