Zdravé slazení

20. duben 2017 | 08.11 |

Zdravé slazení: javorový sirup, agáve, nebo obilný slad?

Hledáte alternativy k tradičním cukrům? Obilné slady a sirupy, sirup z agáve i javorový sirup můžete používat stejným způsobem jako cukr nebo med.

O tom, že klasický řepný cukr je bílý jed a je lepší ho alespoň částečně nahradit něčím jiným, se mluví a píše stále dokola. Co ale tedy vybrat? Med, hnědý či třtinový cukr, fruktózu, nebo stévii? Přírodní sladidlo stévie neboli "sladká tráva" na rozdíl od cukru hodně dává.

Stévie (Stevia rebaudiana) neboli "sladká tráva" je rostlina pocházející ze Střední a Jižní Ameriky. Její listy jsou až tři sta krát sladší než cukr. Mohou za to glykosidy, především steviosid a rebaudiosid, které se nacházejí v listech této zázračné rostliny. Kromě glykosidů rostlina obsahuje celou řadu vitamínů a minerálů, například železo, vápník, draslík, sodík, fosfor, zinek, hořčík, vitamín A a C, také vlákninu a další látky, které jsou prospěšné pro lidský organismus.Stévie

Sirup z agáve, zdravé mexické sladidlo. Sirup je v použití srovnatelný s javorovým sirupem, je poměrně vodnatý a řídký s vysokou sladivostí. Používá se jak do těsta, cukrovinek, nápojů, kaší, marmelád, tak i třeba do čaje či kávy.V podstatě se jedná o sladkou šťávu z kaktusu, která vytéká z listů po jejich naříznutí. Obsahuje velké množství fruktózy, menší množství glukózy a sacharózy. Sirup má nízký glykemický index a je vhodný také pro diabetiky. Velmi dobře se tráví, podporuje metabolické funkce, čištění krve a má protizánětlivé účinky. Při použití stačí malé množství, podstatně menší oproti cukru, medu nebo obilnému sladu.

Javorový sirup je dalším oblíbeným a zdravým sladidlem, které se získává z mízy cukrového javoru. Vyrábí se výhradně v Severní Americe. Obsahuje převážně sacharózu, v menší míře pak také glukózu a fruktózu, rovněž řadu minerálů, vitamínů, organických kyselin, aminokyselin a dalších látek.

 Javorový sirup má také cenné léčebné účinky, pomáhá při detoxikaci organismu a používá se jako podpůrný prostředek při nejrůznějších čisticích kúrách.

Obilné sirupy a slady jsou nesrovnatelně zdravější a pro organismus přínosnější než cukr. Můžete si vybrat z několika druhů, které se výrazně liší chutí. Pšeničný a ječný slad se klasicky používají v kuchyni běžného strávníka, rýžové a kukuřičné sirupy jsou pak také vhodné pro bezlepkovou dietu, protože jsou vyráběny z bezlepkových obilovin.

Slady a sirupy můžete používat naprosto stejným způsobem jako cukr nebo med. Ať už se jedná o pečení, vaření nebo přípravu kaší, vloček, cukrovinek nebo mlsání po lžičkách.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře