Co jsou to klíčové kompetence, jejichž předávání ve škole nazvala nedávno poslankyně ODS Zuzana Majerová Zahradníková "pitomostí"? Vzdělavatelé pro ně sáhli do světa práce. V posledních desetiletích se totiž v mnohých zaměstnáních zdůrazňuje znalost takzvaných měkkých dovedností, což jsou jinak řečeno klíčové kompetence neboli anglicky key competencies, jinak přeloženo do češtiny klíčové dovednosti.
"Zeptejte se v Googlu nebo v IBM, kteří si mohou vybírat nejlepší z nejlepších. Zjistíte, že výsledky školních testů pro ně nemají žádnou vypovídací hodnotu. Soft skills jsou v praxi stále důležitější, i když to někdy vypadá, jako by to ti, kteří rozhodují o školství, neviděli," řekl v nedávném rozhovoru pro MF DNES americký neurolog a pedagog Steve Hughes.
Mezi měkké dovednosti, o které zaměstnavatelé stojí, patří například dovednosti komunikační, týmová spolupráce nebo schopnost adaptovat se na změny – flexibilita při zvládání úkolů, schopnost samostatného celoživotního učení.
Jak se dostaly do škol
Při pátrání po tom, kde se klíčové kompetence ve vzdělávání vzaly, se dostaneme až do 90. let minulého století. "Odborníci z členských zemí OECD měli v té době velmi intenzivní pocit, že škola zaostává za potřebami moderní společnosti a moderního pracovního trhu a přestává být pro mladé lidi užitečná," vzpomíná Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, která se této oblasti dlouhodobě věnuje.
Jaké to jsou?
Klíčové kompetence vyjmenované v hlavním českém vzdělávacím dokumentu, RVP, jsou: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní.
Studenti se kompetence učí sami
Jsme tedy svědky zajímavé situace. Dovednosti, které jsou žádané zaměstnavateli, se ve školách podporují jen velmi málo. Studenti je tak rozvíjejí převážně sami prostřednictvím svých aktivit mimo školu a jaksi mimoděk. Neplatí to však bez výjimky. Některé české školy klíčové kompetence u žáků rozvíjejí. I podle Tomáše Čakloše se situace lepší. Inspiraci, jak na to, je možné hledat i v zahraničí. Australské kurikulum například nabízí pro každou oblast kompetencí podrobně zpracovanou tabulku, která ukazuje, jak poznat, že daný žák danou kompetenci má a na jaké úrovni.
Zaujalo mě na "Rodiče vítáni"