Poruchy učení
V písničce zpěváka Xindla X se zpívá: "Jsem dyslektik a dysgrafik..." nevím, jestli význam těchto slov všichni chápeme.
Co jsou poruchy učení? Specifické poruchy učení jsou definovány jako neočekávaný nevysvětlitelný stav, který může postihnout dítě s průměrnou, ale i nadprůměrnou inteligencí. Charakteristické je významné zpoždění v jedné, nebo více oblastech.
Specifické poruchy učení lze rozdělit do těchto skupin:
Poruchy učení bývají obvykle diagnostikovány od 8 let, když dítě začne chodit do školy.
Často se plně neprojeví, pokud není vyžadována hlubší školní práce.
Objevují se požadavky, aby děti s poruchou učení byly odhaleny již v předškolním věku, ale zatím se nenašel důkaz, že by dřívější záchyt vedl k lepšímu řešení.
Řecké pojmy pro formy specifických poruch učení:
. dyslexie – specifická porucha čtení (neurologicky podmíněná porucha, která postihuje osvojování jazyka a jazykové procesy)
. dysgrafie – specifická porucha psaní
. dysortografie – specifická porucha gramatiky
. dyskalkulie – specifická porucha aritmetiky
Je důležité rozpoznat specifické poruchy učení? Určitě ANO! Pro rodiče i dítě je důležité, že porucha není jejich chyba, nebo chyba dítěte.
Ukazatele specifických poruch učení:
Zcela normální je, když dítě zápasí se čtením, psaním, nebo počítáním v průběhu prvních 2 let školní docházky. Pokud se ale trápí i po uplynutí této doby, může být postiženo specifickými poruchami učení. Většinou se jeví dítě jako chytřejší, než ukazují jeho výsledky ve škole. Písmo dítěte bývá i přes jeho snahu velmi nečitelné, nebo nezralé.Dalším varovným signálem je, píše – li dítě správně jen pokud píše extrémě pomalu.
Poruchy učení bývají provázeny i problémy v jiných oblastech vývoje. Může se u dítěte projevit jako neohrabanost, špatná organizace, nesoustředěnost a nedostatek sebekontroly. Dítě se neumí soustředit na jeden úkol během zadané doby. Poruch soustředění někdy bývají vnímány jako neposednost, impulsivnost, neposlušnost a nevychovanost.
Poruchy učení bývají často doprovázeny poruchou pozornosti, kterou lze velmi dobře odstranit metodou EEG – Biofeedback,( je přístroj, který slouží k tréninku mozku). Metoda je nebolestivá, pro děti zábavná, velice účinná a dosahuje trvalého efektu. Pokud se dítěti vylepší pozornost a soustředění, dosahuje dítě výrazné zlepšení i ve čtení, psaní a porozumění textu.
Dítě s poruchami učení, si zaslouží naší pozornost. Podpořme jej v jeho úsilí a využívejme pochvalu jako motivaci ke zvládnutí dalších úkolů. Hlavní roli u dětí s poruchou učení hrají učitelé, kteří pracují s dítětem na základě hodnocení odborníka z pedagogicko-psychologické poradny.
B. V.