Značka školy Rodiče vítáni

11. prosinec 2020 | 07.57 |
blog › 
Značka školy Rodiče vítáni

Jak poznáte, že škola je otevřená rodičům

Kritéria značky mají dvě úrovně:

  • Základní požadavky – tyto požadavky jsou povinné a škola je musí pro základní úroveň certifikace naplňovat alespoň jedním z uvedených způsobů. I základní požadavky umožňují škole naplňovat je různými způsoby tak, aby byli spokojeni jak rodiče, tak pracovníci školy.
  • Volitelné požadavky – kromě základních požadavků musí škola splňovat nejméně další dva, které si sama vybere z volitelných.

Hloubka naplňování kritérií

Pro všechna kritéria by mělo platit, že je škola naplňuje již delší dobu, je zapojena většina lidí, kterých se to týká atd. Jako minimální zkušenost doporučujeme jeden školní rok. Není také účelem přihlásit se k velkému množství kritérií – dobrou spolupráci s rodiči dělá především kvalita naplnění kritérií, až pak následně jejich kvantita. Proto vybírejte jen ta kritéria, o nichž jste přesvědčeni, že je spolehlivě a kvalitně naplňujete.

Platnost certifikátu

Certifikát a značka programu Rodiče vítáni jsou škole propůjčeny vždy na jeden rok. Po uplynutí roční lhůty od certifikace musí škola projít procesem recertifikace (tj. aktualizace dotazníku a kritérií a jejich odeslání k posouzení poskytovateli značky). Pakliže tak škola neučiní, ztrácí právo užívat značku Rodiče vítáni se vším, co k tomu náleží. V důvodných případech může být škole značka (a právo na ni) odebrána manažerem programu Rodiče vítáni.

Dotaz: Dobrý den! Mohu se zeptat, jak je "kontrolováno", že škola s certifikátem si certifikát opravdu zaslouží, pracuje dle něj, jsou v ní opravdu rodiče vítaní...přemýšlím, že znám-li takovou školu (a znám ji!), nejde mi až tak o její "prásknutí", ale o to, aby tak dobrá a smysluplná značka jako Rodiče vítáni nebyla devalvována takovými školami. Hlavně vůči těm školám, které opravdu rodiče vítají a tomu, aby nebyla pro neinformované zavádějící, nepravdivá....berme toto třeba jako podnět k debatě, nebráním se :o) Díky!

OdpověďDobrý den, tento dotaz jsme dostali již i mimo poradnu několikrát a je naopak velmi dobře, že jej řešíte. Rozhodně jsme nechtěli vytvořit jen marketingovou nálepku, která s realitou nemusí mít nic společného. Zároveň ale není možné, aby oprávněnost značky "kontroloval" někdo jiný než klienti školy, a to jsou rodiče. Hlavní smysl značky je ten, že má diskusi mezi rodiči a školou vyprovokovat, podnítit, nastartovat. Škola značku obdrží na základě toho, že zhodnotí, nakolik splňuje kritéria značky. Pohled školy se ale samozřejmě nemusí ztotožňovat s názorem rodičů, a právě tehdy vzniká ideální příležitost, aby rodiče, kteří si na dveřích školy všimnou nálepky a přečtou si kritéria, žádali vedení školy o dialog nad tím, jak si škola plnění kritérií představuje. Možná zjistíte, že nejste sama, kdo by si s vedením školy na toto téma rád popovídal, jen se třeba ostatní rodiče ostýchají debatu začít. Požádejte vedení školy o to, aby vám na krátké schůzce s dalšími zájemci vysvětlili, jak se na kritéria dívají a vyslechli vaše názory. Pokud vnímáte v nějakém kritériu rezervy, zkuste škole navrhnout svoje náměty. Je samozřejmě možné, že narazíte na nepochopení, ale dopředu se vyplatí ctít presumpci neviny :-).

Tam, kde se diskuse nedaří, nebo máte již negativní zkušenost, jsme připraveni poskytnout pomoc v podobě odborného facilitování či mediace. Budeme rádi, když se na nás obrátíte a když nám v každém případě dáte vědět, jak situace u vás proběhla a jaké byly zkušenosti.

Lucie Slejšková, Rodiče vítáni

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář