Lesní školky: Mimo normy, ale podle představ rodičů
Lesní školky se snaží vést děti k souznění s přírodou. Toto spojení pak možná zní více duchovně, než tomu doopravdy je. Hlavní myšlenka lesních školek je někde na půli cesty mezi duchovnem a praktičností. Zakladatelé těchto školek zkrátka věří, že pohyb dětí ve volném prostoru a využívání přírodního prostředí dětem prospívá více než stěny, sterilní prostředí a uměle vytvořené vzdělávací hračky.
"Lesní děti” tráví většinu času venku, a to přes všechna čtyři roční období. Poznávají tak přírodu přímo v jejím prostředí. Vnímají více její proměnu během roku a jsou vedeni k tomu, že déšť, zima i vedra nepředstavují překážku.
Místo lega skládají dříví a polínka, plastovou tatrovku vyměnily za opravdové malé kolečko, modelínu za hlínu a magický písek za ten normální. V létě učitelé s dětmi zahradničí a učí je starat se o své zázemí. Neuniknou tak uklízení a jinému zvelebování okolí školky.
Není výjimkou, že se jim již ve "školkovém" věku do rukou dostane malý nožík na krájení nebo pilka na řezání dřeva. Samozřejmě pod dozorem. Společně s učiteli pak vaří nad ohněm nebo připravují svačiny.
Jako máma a pedagog, nechápu, že se ve 21. století vracíme několik krokú do minulosti ! Při práci s dětmi je prioritou především bezpečnost a dodržování hygienických návyků....