První zjištění z povinné docházky předškoláků: mají problémy s komunikací i motorikou
Největší potíže činí budoucím prvňákům samostatný plynulý mluvený projev, zjistili pedagogové.
Je to podle nich důsledek toho, že si rodiče s dětmi málo povídají a že ve školkách není dost času pro individuální práci s každým dítětem.
Úroveň dovedností dětí je právě v oblasti komunikace velmi rozdílná a je zásadně ovlivněna rodinným prostředím. Pokud pedagog zjistí, že má dítě v mluveném projevu rezervy, měl by co nejdřív oslovit rodiče a domluvit se s nimi, jak i oni mohou přispět k nápravě, shodli se účastníci projektu Školka hrou, který organizuje vzdělávací organizace EDULAB.
Stačilo by, kdyby rodiče s dětmi odmala co nejvíc komunikovali, vyprávěli jim básničky a zpívali písničky. Tuto funkci nemůže nahradit ani osoba mluvící z televize, ani interaktivní hra na tabletu.
Nedrmolit na děti a nešišlat
Podle loňských údajů Asociace logopedů ve školství má 40 procent dětí v předškolním věku vadu výslovnosti. U každého čtvrtého dítěte je to dokonce důvod k odkladu školní docházky. I když u nás neexistují oficiální statistiky, které by nárůst počtu předškoláků s řečovými vadami potvrdily, kliničtí logopedové se na tomto trendu jednohlasně shodují.Řešením přitom nemusí být otravné drilování logopedických cvičení. Stačilo by, kdyby rodiče s dětmi odmala co nejvíc komunikovali, vyprávěli jim básničky a zpívali písničky. Tuto funkci nemůže podle logopedů nahradit ani osoba mluvící z televize, ani interaktivní hra na tabletu. Na dítě je důležité mluvit pomalu a srozumitelně, nešišlat.
Chodit pěšky, stříhat a lepit
Další oblastí, která je pro mnohé předškoláky problematická, je motorika. Povinný předškolní rok ukazuje, že budoucí školáci mají rezervy v hrubé motorice i v té jemné, se kterou souvisí grafomotorika neboli schopnost psát. Rozvoj motorických dovedností je vůbec velmi úzce spjat s rozvojem myšlení, proto je podpora jeho rozvoje v předškolním věku tak důležitá.Zvládnutí hrubé motoriky má vliv například na vnímání a orientaci v prostoru, což ovlivňuje rozvoj takzvaných předmatematických představ. Čím rozvinutější, tím lépe půjde dítěti později matematika.
Podle učitelek a učitelů stojí za problémy s motorikou fakt, že děti nemají dost příležitostí k přirozenému pohybu.