Lesní školky už existují hezkých pár let, ale běžné rodiče zatím moc neoslovují. Jejich počet ale celosvětově rychle roste a množí se i důkazy o tom, že dětem velmi prospívají. Claire Warden, zakladatelka první takové školky ve Skotsku, si myslí, že co nejvíc venku by měly být všechny předškolní děti. "Šťastné dětství je spojené s pohybem a hraním venku. Ale dnešní děti jsou většinu času zavřené doma s tabletem nebo televizí, což je šťastnými nedělá."
Ve zkratce: děti od dvou do šesti let jsou venku a hrají si spolu. Smíšené skupiny jsou pro děti přirozené. V minulosti byly rodiny větší, děti měly více sourozenců a hrály si pohromadě. V dnešní době jsou rodiny menší, často jen s jedním dítětem, a děti nemají moc možností trávit čas s jinými dětmi trochu jiného věku, učit se od starších a vést mladší. Tak to dřív normálně fungovalo.
Kolik času děti stráví venku?
Řekla bych že až 90 %. V létě i 100 %, v chladnějších ročních obdobích 70 – 80 %.
5px; margin-left: 0px; margin-right: 0px; margin-top: 0px; orphans: 2; outline-color: invert; outline-style: none; outline-width: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; padding-top: 0px; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Děti si na takový režim možná zvykají rychle, ale co učitelé? Slyšela jsem, že tyto přírodní školky nehledají učitele snadno a to právě proto, že dospělým je na rozdíl od dětí venku zima, mají-li tam trávit celé hodiny, i na podzim nebo v zimě, a to nejen když svítí sluníčko, ale i za pošmourného nebo sychravého dne.
Jasně, lépe to snášejí dospělí, kteří strávili hodně času venku jako děti a jsou na to zvyklí. Je to práce pro někoho, kdo si rád obuje pohorky, pořádně se obleče a nasadí si teplou čepici. Je to práce pro milovníky outdooru. Ti si v pobytu venku libují až tak, že se z toho u nich může vyvinout až závislost. Po několika hodinách strávených v místnosti už jsou celí nesví a chtěli by ven... Ve Skotsku je zatím 18 registrovaných přírodních mateřských škol se státní licencí. Kromě nich existují další, které fungují na neformální bázi.
V České republice Asociace lesních mateřských škol registruje 110 lesních mateřských škol a lesních klubů. Kvalifikovaný odhad celkového počtu dětí předškolního věku, které se v lesních klubech a školách vzdělávají, je kolem čtyř a půl tisíce.
Takové zařízení funguje na úplně jiných principech než běžná školka. Je těžké se asi vejít do hygienických standardů, nebo ne?
Ano, v přírodě nemůžete dodržet třeba předepsaný počet toalet na počet dětí. Takže jsme museli pracovat s místními kontrolními organizacemi a přesvědčit je, aby nám i tak dali povolení. Museli jsme také inspektory přesvědčit, že venkovní přírodní školky mají alespoň stejný vzdělávací efekt jako ty běžné. A ve všech zkoumaných kritériích jsme dostali ta nejlepší hodnocení. To nás nadchlo.
Takže jste museli nějak prokázat, že přírodní školka má dobrý vliv na rozvoj dítěte, a rozptýlit pochybnosti o tom, že děti venku jen divočí...
Samozřejmě i v přírodní školce se plánuje, co se bude dělat, aktivity mají nějaký koncept. Vedeme děti ke hře, kterou se zároveň učí. A používáme k tomu materiál, který najdou v přírodě: klacky, listí, kameny... Od vzniku prvních přírodních školek už uplynuly desítky let a máme teď již přesvědčivé důkazy: takový způsob předškolního vzdělávání je dětem prospěšný, podporuje jejich duševní pohodu i rozvoj.
Kontrolní instituce i mnozí rodiče se jistě bojí toho, že děti se při hře zašpiní a pak třeba jedí špinavýma rukama a mohou z toho onemocnět. Jak rozptylujete tento strach?
Nechali jsme si udělat rešerše o tom, jaké hygienické normy jsou zásadní, aby zdravotní rizika nevznikla. Je třeba si mýt ruce před jídlem, ošetřit hygienu toalet a bezpečnou přípravu jídel. To je dostatečný rámec. Z čistoty není třeba dělat modlu ani na ní obsesivně ujíždět. Jsou různé druhy špíny a některé jsou naprosto neškodné.
Vše to zní tak idylicky... Je na tomto přírodním způsobu předškolního vzdělávání vůbec něco, co byste viděla kriticky?
Možná to, že někteří lidé to moc prožívají a jsou extrémními přívrženci pobytu venku za každou cenu. Ale v našem pojetí to není nějaký program na přežití v extrémních podmínkách, netrénujeme děti, aby vydržely všechno. Takže když venku mrzne a fouká ostrý vítr, já říkám jděte dovnitř a ohřejte se! Všechno by se mělo posuzovat selským rozumem.
Osobně jsem velmi přesvědčená o tom, že tento druh vzdělávání není jen pro vybranou partu zvláštních lidí, je dobrý pro všechny. Nepodporuji vytváření klanů s alternativním životním stylem, které se odtahují od zbytku společnosti. Přeji si, aby se tenhle přístup ke předškolnímu vzdělávání – vice pobytu venku – stal součástí hlavního vzdělávacího proudu, protože je dobrý pro všechny. A ačkoli to zatím není všeobecně sdílený názor, ledy se začínají hýbat. Skotský stát nyní rozhodl zkušebně otevřít školky zaměřené na pobyt venku v Glasgow a Edinburghu a případně pak tento koncept rozšířit po celém Skotsku.
Claire Warden je mezinárodně známou osobností na poli přírodní pedagogiky a zážitkového učení. Podporuje rozšíření předškolního vzdělávání v přírodě.
Najdeš na "Rodiče vítáni"