Taky máte ve třídě asistenta pedagoga?

11. leden 2018 | 09.55 |
blog › 
Taky máte ve třídě asistenta pedagoga?

Asistenti pedagoga jsou většinou ženy a ve školách se věnují dětem, které mají nějaké speciální vzdělávací potřeby. Což může být nadprůměrné nadání, poruchy učení či chování, tělesný či mentální hendikep, nebo kombinace výše uvedeného. Je tedy mylná představa, že asistenti jsou ve škole především pro mentálně retardované děti. Někdy se velké nadání a porucha vyskytují současně. Dítě s poruchou autistického spektra může mít problémy, ale přitom může vyhrát matematickou olympiádu.
Asistent pedagoga je nutný pro samotného žáka s poruchou, ale je užitečný i pro jeho spolužáky. Zatímco ve třídách škol jiných zemí, které na vzdělávání vydávají více peněz, je přítomnost více dospělých v jedné třídě běžná, u nás si na ni zatím zvykáme. Ať už jde o učení v tandemu, nebo podpůrné profese, které v českých školách ještě pořád chybí. Učitelům i dětem ve třídě i mimo třídu by měli ještě pomáhat školní psychologové, asistenti pro práci s cizinci a specialisté na poruchy chování – etopedové. Na některých českých školách už je potkáte.

Zkušenosti mých kolegyň, které učí na 1. stupni nejsou dobré. Jedna má dokonce ve třídě 3 asistentky a výuka je velmi náročná. Rodiče si stěžují, že asistentky dětem napovídají, což ostatní spolužáci oprávněně berou jako velkou nespravedlnost. Například, paní učitelka ve třetí třídě řekne: "Kdo první vypočítá příklady z tabule, dostane jedničku." Pravidelně je o prvenství připraví aktivní paní asistetka, díky které patří její svěřenec mezi pětici, která bude mít na pololetním vysvědčení samé jedničky. Nutno podotknout, že chlapec se na školu dostal díky inkluzi...

Jaká je potřebná kvalifikace?
Pro přímou pedagogickou činnost ve třídě musí mít asistent pedagoga ukončené střední vzdělání s maturitou a odpovídající pedagogické vzdělání –  SŠ, VOŠ nebo VŠ zaměřenou na pedagogiku. Nebo alespoň kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga. "Úroveň kurzů je velmi nevyrovnaná," říká poradkyně ministryně práce a sociálních věcí Klára Laurenčíková. "Některé jsou jen snůškou teorie, jiné se snaží být co nejvíc praktické."

Na naší venkovské škole vykonává práci pedagogického asistenta vyučená prodavačka. Z mého pohledu je její práce uměle vytvořená, prototože na celéš kole NENĺ dítě se speciálními potřebami, vyžadující osobního asistenta.  Škola "paní asistentku " využívá především na dozory o přestávkách, kopírování, výzdobu nebo jako doprovod na akce mimo školu. 

Na konci školního roku 2016/17 působilo na veřejných základních a středních školách 7656 asistentů pedagoga, přepočítáno na plné úvazky. Mnoho z nich ale plný úvazek nemá, takže celkový počet je větší. Pro srovnání: počet učitelů na základních školách je podle statistické ročenky asi 73 405; přepočítáno na plné úvazky je to o něco méně. Na mzdách přišli za rok asistenti stát na téměř 1,7 miliardy korun, ukazují data z informačního systému ministerstva financí zpracovaná v datové analýze Českého rozhlasu a EDUin. Zásadní systémovou změnu přinesla novela školského zákona, která vstoupila v platnost 1. září 2016. Školy nyní mají na financování podpory žáků se speciálními potřebami včetně platů asistentů nárok, a to v plném rozsahu. V souvislosti s touto novelou ale do škol přibyla jen necelá polovina ze současného počtu asistentů.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář